LOADING

Type to search

SERENADA zwycięzcą w kategorii BRYŁA PDA 2018

Ed 16 lutego 2018
Share

Centrum Handlowe SERENADA zostało zwycięzcą w kategorii BRYŁA CENTRUM HANDLOWE konkursu Property Design Awards 2018. Zwycięzcy zostali wytypowani dzięki wskazaniom jury w składzie: Marcin Szczelina – Architecture Snob, przewodniczący jury; Giovanna Carnevali, Strelka KB; Ivan Blasi, Mies van der Rohe Award; Robert Konieczny, KWK Promes; Agnieszka Kaczmarska, SARP Katowice; Małgorzata Burzec-Lewandowska, redaktor naczelna Propertydesign.pl; Robert Posytek, redaktor naczelny Propertynews.pl.

 

Autorzy dostosowali ten projekt do historycznych budowli miasta szczególnie dzięki użyciu ceramicznego prefabrykatu ułozonego krzyżowo. Krzyzująca struktura elewacji zyskuje dynamizm, a jej odsunięcie od zewnętrznej ściany nośnej daje cień w dni słoneczne, a głębię struktury w dni zachmurzone.

Innym istotnym elementem takiej strukturalnej kompozycji ściany zewnętrznej jest odniesienie do nazwy obiektu, która w oczywisty sposób kojarzy się z muzyką. SERENADA to muzyka, a muzyka to melodia i rytm. I na taki rytm masy strukturalnej zostały podzielone ściany. Elewacje budynku podzielone wertykalnie na pasy o różnym natężeniu masy ceramicznej, dzięki elastycznej formule wypełnień otworów struktury nośnej. Jak i zmiennej ilości elementów wypełnień kubicznych w poszczególnych polach. Tego rodzaju ornament kojarzy się z melodią, szczególnie dla poruszających się wokół budowli przechodniów.

Elewacyjna, dzięki odsunięciu warstwy zewnętrznej, pozwala na zastosowanie oświetlenia w systemie LED, ukrytego za swojego rodzaju „kratownicą” elewacji ceramicznej. O zmroku niewypełnione elementy tej struktury będą świecić i tworzyć negatyw elewacji „dziennej”. Jednak to nie jest jedyny efekt oddziaływania światła. W dni pochmurne, deszczowe, czy też zimą będą uruchamiane światła o zmiennych odcieniach i ciepłych barwach. Zmiana kolorów jest zastosowana do poprawy nastroju i pozytywnego oddziaływania barwy na psychikę osób odwiedzających tę przestrzeń miasta. Częstotliwość zmiany kolorów daje dużą dowolność generowania pozornego „ruchu” symulując efekty melodyczne podobne do tych w muzyce.

Być może okaże się, że zhumanizowanie w ten sposób charakteru obiektów – z natury rzeczy mało przyjaznych dla otoczenia – będzie ścieżką do tworzenia ludzkiego wymiaru przestrzeni miasta.

Fot. Wizja sp. z o. o.