LOADING

Type to search

Serwis kawowy Julita – wielki powrót modernizmu

Ed 2 kwietnia 2018
Share

Porcelana Krzysztof to marka, która niezmiennie elektryzuje koneserów dobrego designu. Ta jedna z najstarszych fabryk porcelany w Polsce wypuściła niedawno na rynek nie lada gratkę. Serwis kawowy Julita, bo o nim mowa, to fason znany i rozpoznawalny przez każdego szanującego się miłośnika porcelany. Zaprojektowany w 1957 roku przez Edwarda Ruszczyńskiego (wówczas pod marką Wawel), na aukcjach internetowych osiąga dziś zawrotne ceny. Na fali ogromnej popularności modernizmu w aranżacjach wnętrz, dział wdrożeniowy Porcelany Kristoff odtworzył ten wzór, popularny i produkowany niegdyś w tej samej fabryce.

 

Porcelana Krzysztof może pochwalić się jedną z najdłuższych w Polsce tradycji w produkcji porcelany stołowej. Przedsiębiorstwo powstało w 1831 roku. Założył je Carl Krister, ale historia zakładów jest w rzeczywistości nieco dłuższa i sięga roku 1820. Od momentu powstania aż do dziś zakład produkcyjny znajduje się w Wałbrzychu na Dolnym Śląsku. Na początku XX w. przedsiębiorstwo przekształciło się w spółkę akcyjną i weszło do struktury kartelu bawarskiego razem z fabryką porcelany Philip Rosenthal.

Jednym z popularniejszych fasonów, które powstawały w tej fabryce po wojnie, był właśnie model Julita. Został on zaprojektowany w 1957 roku przez Edwarda Ruszczyńskiego, a dekorowany był przez Czesława Pszczółkowskiego. W momencie powstania, serwisy kawowe Julita były szczytem nowoczesnego wzornictwa i wyznacznikami stylu. W 1969 roku fason Julita został też wdrożony do produkcji seryjnej.

Dla nas – miłośników kultowego wzornictwa sprzed kilkudziesięciu lat –wchodzące w skład tego modelu porcelanowe naczynia – filiżanki do kawy, mleczniki, talerzyki to kwintesencja modernistycznej estetyki. Estetyki, która dziś zdominowała niezliczone aranżacje wnętrz. Jej wyznacznikami jest elegancka prostota, oszczędność form i kolorów, rezygnacja z nadmiernej ozdobności na rzecz umiaru. Dziś dorobek modernizmu staje się inspiracją dla wielu architektów i projektantów, a także dla tych osób, które samodzielnie aranżują wnętrza. To także nieskończone źródło pomysłów dla współczesnej sztuki użytkowej, doprawionej nutką Art Déco, bez ustępstw na rzecz funkcjonalizmu. Porcelana Julita w nowej odsłonie ma wszystkie cechy swojego pierwowzoru, a postawienie na jasne kolory (biel lub biel przełamana odcieniami złota) to ukłon w stronę miłośników minimalizmu i ponadczasowych barw.

Serwis kawowy Julita, w wersji odtworzonej po 60 latach od jego zaprojektowania i wdrożenia do produkcji, został zaprezentowany po raz pierwszy w nowej odsłonie na targach Ambiente we Frankfurcie, w dniach od 9 do 13 lutego 2018 r.

 

Fot. Porcelana Krzysztof